ابقای اعضای هیأت رئیسه شورای نگهبان برای یک سال آینده / جنتی برای یک سال دیگر دبیر شورا شد وزیر اطلاعات: امکانات اطلاعاتی و امنیتی را بسیج کردیم / در جنگ ۱۲ روزه ۷ میلیون گزارش مردمی داشتیم عضو سابق کمیسیون امنیت ملی: خاتمی یا نبویان برای دشمن هیچ فرقی ندارد سفیر ایران در مسکو: پزشکیان برنامه‌ای برای سفر به روسیه ندارد تاکید پزشکیان بر ضرورت رفع اشکالات امنیتی آشکار شده در جنگ ۱۲ روزه اعلام آمار دقیق شهدا و مجروحان جنگ ۱۲ روزه از سوی سخنگوی دولت سرلشکر حاتمی، فرمانده کل ارتش: نقشه‌های شوم دشمن با خون پاک شهدا خنثی شد/ دشمنان شکست بزرگی خوردند رهبر انقلاب در دیدار مسئولان عالی قوه قضائیه: یقه جنایتکار نباید رها شود / مسئولان باید با قوت و روحیه کامل به کار خود ادامه دهند بیانیه مجلس: باید برای مذاکره پیش شرط گذاشت آخرین قیمت‌ها در بازار تجاری/ دلار توافقی کاهش یافت اعلام وصول طرح مقابله با نفوذ سرویس‌های اطلاعاتی و نهاد‌های بیگانه دیدار وزیر دفاع با خانواده سپهبد شهید محمد باقری آخرین ساعات زندگی سردار حاجی زاده پیش از شهادت چگونه گذشت؟ ادارات این استان فردا چهارشنبه دورکار شدند جزئیات گزارش وزیر کشور درباره جنگ اخیر: ناامنی داخلی نداشتیم

عملکرد صدا و سیما زیر ذره‌بین مجلس

مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی در بررسی عملکرد سیاستی صدا و سیما در مواجهه با کرونا اعلام کرد: تغییرات صدا و سیما در برنامه‌سازی مشابه رسانه‌های خدمت عمومی برتر جهان بوده است.
تاریخ انتشار: ۱۷:۴۹ - ۱۷ تير ۱۳۹۹ - 2020 July 07
کد خبر: ۴۹۵۴۱

به گزارش راهبرد معاصر و به گزارش روابط عمومی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ این مرکز روز سه‌شنبه در گزارشی با عنوان «تحلیل عملکرد سیاستی صدا و سیما در مواجهه با کرونا» نوشت: عملکرد صدا و سیما در مواجهه با ویروس کرونا را می‌توان به پنج دوره دور بودن خطر و انکار ورود، تحت کنترل بودن اوضاع، جدی بودن خطر، ضرورت آموزش‌ و مشارکت عمومی، امتداد خطر، کلیشه شدن آموزش و افتادن به تکرار و کاهش خطر، مدیریت‌پذیری و خروج، ‌تقسیم‌بندی کرد.

بر اساس این گزارش، ادراک صدا و سیما در دوره‌های اول و دوم از مخاطره، به دلیل عدم شناخت کامل کرونا و میزان ایجاد خطر ناشی از آن، بسیار پایین است و سهل‌انگاری‌هایی دارد. سرریز چالش‌های سیاسی پیشین علاوه بر برداشت‌های اشتباه و ناقص نهادهای متولی امر سلامت، مزید بر علت این عملکرد شد.

دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ مرکز پژوهش‌های مجلس یادآور شد: این سازمان در دوره سوم، به طور مؤثر وارد کار ساختن ادراک عمومی از مخاطره شد و توانست علاوه بر آموزش بهداشتی مناسب و ایجاد مشارکت همگانی در مدیریت مسئله، برنامه‌های مختلفی را جهت پُر کردن اوقات فراغت و سرگرمی و رفع برخی از نگرانی‌های مردم تولید و پخش کند.

این گزارش خاطرنشان کرد: در دوره چهارم با وجود اشکالات متعدد، در زمینه کاهش سفرهای نوروزی و سیاست در خانه ماندن مردم، صدا و سیما قابل توجهی ایفا کرد. در دوره پنجم، صدا و سیما ناگزیر از پرداختن به حوزه مدیریت پیامدهای کرونا، درگیر دوگانه سلامت-معیشت شد، همه تلاش خود را معطوف به سیاست دولت جهت توجه دادن به دیگر آسیب‌های این بیماری از جمله امور اقتصادی و معیشتی مردم کرد و به دنبال عقلانی نشان دادن فاصله‌گذاری اجتماعی با وجود برخی نقایص بود.

دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ مرکز پژوهش‌های مجلس عنوان کرد: مهمترین علت تغییر دوره در عملکرد صدا و سیما، سرعت تغییرات و تحولات ناشی از مخاطره و ایفای نقش روابط عمومی ستاد ملی کرونا و تغییر سیاست‌های دولت در این زمینه است. موضوعی که از یک سو در هنگامه بحران دارای اهمیت و قابل توجه است و در مقابل امکان مطالبه‌گری عمومی و نیازها و خواست‌های مردم را به حداقل می‌رساند که به نوبه خود موجب شده تا بخشی از مدیریت رسانه‌ای مخاطره یا بحران به رقبایی چون شبکه‌های اجتماعی و ماهواره‌های فارسی زبان داده شود.

یافته‌های این گزارش نشان می‌دهد: هرچند، خبر همچنان در صدر ارائه خدمات رسانه‌های خدمت عمومی در مخاطرات و بحران‌ها قرار گرفته است. لکن سازمان صدا و سیما تلاش‌ها و تغییرات جدی در دیگر بخش‌های غیرخبری عمدتاً در حوزه‌های آموزش و سرگرمی ایجاد کرده است. تغییرات صدا و سیما در برنامه‌سازی مشابه رسانه‌های خدمت عمومی برتر جهان بوده است.

دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ مرکز پژوهش‌های مجلس در پیوستی به این گزارش ۱۸ پیشنهاد در سه دسته به صدا و سیما  ارائه کرده است.

 

ایرنا

ارسال نظر
آخرین اخبار